Zloženie longboardu

Longboard sa skladá z nasledovných častí: doska, griptape, trucky, podložky, kolieska, ložiská a príslušenstvo.

Doska

Doska longboardu tvorí základ a je to časť, na ktorej stojí jazdec. Dosky pre longboard sa vyrábajú najčastejšie z dreva. Používa sa kanadský javor, breza alebo bambus zvyčajne v 7 až 10-tích vrstvách. Tieto vrstvy sa lepia navzájom horizontálne aj vertikálne. Sú lisované pod tlakom pri presne stanovených teplotách. V poslednej dobe sa objavujú tiež dosky z kompozitných materiálov (laminát, uhlíkové vlákna), ale nedosahujú také parametre ako drevené. Tvary a dĺžky longboardových dosiek môžu byt rôzne. Závisí iba od jazdca, čo mu vyhovuje najviac.
Pri longboadroch sa stretávame s klenbou a konkávou dosky. Klenba znamená, že stred dosky je vyššie položený, ako predok a koniec. Toto slúži na rozloženie energie pri zaťažení dosky. Doska je konkávna vtedy, ak má pravý a ľavý okraj položený vyššie ako stred. Je to dobré hlavne pre lepší kontakt chodidiel s doskou, a tým pádom aj lepšie ovládanie longboardu.
Najpopulárnejšie dosky vyrába Landyachtz, Loaded, Sector 9 a Gravity.

Griptape

Dôležitou súčasťou dosky longboardu je protišmyková vrstva nazývaná grip alebo griptape. Štruktúrou a vlastnosťami je podobná brúsnemu papieru (šmirgľu). Je nalepená na vrchnej časti dosky alebo už môže byť vrstva vyrobená priamo pri procese výroby dosky. Slúži na zdrsnenie povrchu, aby mal jazdec lepší kontakt s doskou. Bez drsného povrchu by bolo jazdenie na doske dosť obtiažne a nebezpečné. Podrážka tenisky sa nedokáže udržať na hladkom povrchu.
Tieto samolepiace nálepky alebo vrstvy môžu byť rôznych farieb, vzorov a drsností. Najzákladnejšia a zároveň najpoužívanejšia farba gripov je čierna. Ostatné farby sú menej zriedkavé a pri ich používaní ide skôr o estetiku ako o funkčnosť. Osvedčený výrobca je Jessup. Potom sa dosť často používa ešte priehľadný grip, ktorý je zmes drveného skla a akrylového emulzného polyméru.

Trucky

Trucky alebo podvozky sú ďalšia dôležitá súčasť longboardov. Každý longboard má dva trucky, ktoré sú priskrutkované na dosku a na nich sú namontované kolieska. Najčastejšie sa na longboardoch používajú trucky široké 180 mm. Existujú aj 129 mm, 150 mm alebo až 205 mm trucky. Každý truck sa skladá z baseplate (základna doska), hangeru (záves/náprava), bushingov s washermi (inzerty s podložkami), skrutiek (pivot pin / kingpin), dvoch matíc s podložkami.
Za zmienku pri truckoch stoja bushingy. Sú to dve polyuretánové časti medzi baseplate a hangerom. Tvrdosť a tvar týchto častí v kombinácii s váhou jazdca určuje točivé vlastnosti trucku a teda celého longboardu. Samotné trucky sa delia do dvoch kategórií: normálne a precízne. Rozdiel je vtom, že precízne sú oveľa drahšie, vyrábané z kvalitnejších materiálov a nepredávajú sa v kompletoch. Využívajú ich predovšetkým profesionálny jazdci, alebo skúsenejší jazdci downhillu.
K najrozšírenejším patria trucky od výrobcov Paris, Bear a Caliber.

Podložky

Podložky sú gumenné alebo umelohmotné obdĺžnikové doštičky, ktoré sa dávajú medzi trucky a dosku. Slúžia na tlmenie nárazov, predlžujú životnosť dosky a upravujú jazdné vlastnosti celého longboardu.
Môžu mať rôzne vzory, tvary a tvrdosti. Záleží to od tvaru použitých truckov. Nie každý má obdĺžnikovú baseplate.

Kolieska

Na to aby sa doska mohla pohybovať po ceste potrebuje kolieska. Longboardové kolieska sú úplne iné ako skateboardové. Predočetkým majú väčšie priemer, sú širšie a mäkšie. Priemery sa pohybujú od 59 mm do 120 mm, šírka sa pohybuje od 40 mm do 90 mm.
Pri kolieskach je dôležitý parameter tvrdosť. Nazýva sa aj durometer. Pre longboard sú vhodné tvrdosti 78a až 98a. Čím je číslo väčšie, tím je koliesko tvrdšie. Podľa štýlu jazdenia si treba vybrať kolieska, ktorá ti vyhovujú. Tvrdšie kolieska sa používajú pri vyšších rýchlostiach a šmykoch (slajdy). Naopak mäkšie sú vhodné pre technickú jazdu a rôzne longboardové triky.
Medzi najznámejších výrobcov patrí Orangatang, Venom, Hawgs, Abec11 a Seismic.

Ložiská

Ložiská sa používajú typu 608 a zabezpečujú otáčavý pohyb koliesok. Každé koliesko potrebuje dve ložiská, čiže celý longboard potrebuje 8 kusov ložísk. Materiály na výrobu ložísk sú rôzne, ale prevláda predovšetkým oceľ (uhlíková, leštená alebo pochrómovaná), potom zmesi titánu a nitridu, a v poslednom rade sa používajú aj keramické materiály.
Pri ložiskách sa stretávame s označením ABEC1, ABEC3, ABEC5, ABEC7 a ABEC9. V podstate toto označenie nepriamo označuje kvalitu ložisk a určuje mieru trenia v ňom. Čím väčšie je číslo za ABEC tým je ložisko kvalitnejšie. Jeho jednotlivé časti sú presnejšie vyrobené a preto v ňom vzniká menšie trenie. Pri menšom trení je možné dosahovať väčšie rýchlosti. Medzi populárne značky ložísk patria: Bones Reds, Bear, Rayne, Seismic, Biltin a Zealous.

Príslušenstvo

Do príslušenstva patria skrutky s maticami pre prichytenie truckov k doske a spacery (dištančné valčeky) pre kolieska s ložiskami, ktoré nemajú integrované spacery. Skrutky sa používajú veľkostí M5 vyšších tvrdostí (napríklad 10,9) a s inbusovou alebo krížovou zapustenou hlavičkou. Matice sa používajú bezpečnostné M5. Spacery (dištančné valčeky) sa vkladajú medzi ložiska. Tieto 8 až 10 mm valčeky zabraňujú vzniku tlaku vo vnútri ložiska pri veľkom dotiahnutí bezpečnostnej matice na trucku.
Do nepriameho príslušenstva pre longboardy by som zahrnul aj rôzne univerzálne náradie na montáž a demontáž ale aj mazacie a čistiace prostriedky pre ložiská.

Ochranné pomôcky

Ako poslednú a veľmi dôležitú súčasť longboardingu treba spomenul ochranné pomôcky. Sem patrí predovšetkým helma (klasická alebo integrálna), chrániče lakťov a kolien, rukavice so špeciálnymi doštičkami a tiež chrániče zápästí. V extrémnych prípadoch pri nebezpečných zjazdoch je potrebná kožená kombinéza alebo aj takzvaná “korytnačka” na ochranu chrbtice. Longboarding je dosť nebezpečný šport, preto na tieto ochranné pomôcky netreba zabúdať.